Thursday 6 September 2012

Rahmat yang Tuhan Bagi... Tapi Kita Tak Perasan...


Situasi: Perbualan antara aku dan sorang teman sekerja (Pensyarah X)

Pensyarah X : Dah berapa lama kat sini?
Aku : Dah nk masuk 4tahun.
Pensyarah X : Oooo... dah bleh apply 52 ler next year...
Aky : xlagi kot.... (senyum)

**52 maksudnya Gred DM52 (Gred untuk Pensyarah Kanan UiTM, antara syaratnya: kena berkhidmat minimun 5tahun dalam gred DM45... gred sekarang)

Kenapa aku senyum?
Huh... nak apply DM52 konon... nak buat research untuk confirm pun aku terkial-kial, ni nk apply DM52. Kadang-kadang aku terpikir juga bila tengok kawan2 sekerja yang cemerlang lagi terbilang dalam kerjaya. Aku plak... nan ado... nak mengaktifkan diri dalam apa2 aktiviti tak wajib jauh skali... buat kerja yang wajib jer... ngajar... ngajar dan ngajar...

tapi kadang2 kita akan jeles tgk orang yang macam ni kan... pernah terfikir.... kenapa ler aku xjd mcm dia... tapi bila muhasabah diri aku temui jawapan yang sebenarnya.... Dalam hidup ni xsemua benda yang kita nak kita bleh dapat... kadang2 kalau kita nak kan sesuatu... kita kena lepaskan sesuatu yang lain... perancang terbaik hanya Allah SWT...

Berbalik kepada perbualan aku dengan Pensyarah X tadi... ada dikalangan kawan2 sekerja kita, perjalanan karier mereka lancar jer, ada yang xbrapa lancar tapi ok je... ada yang xlancar mcm sama jer tiap2 tahun malah kadang2 makin merosot... aku ler tu...hehe... kalau tgk markah SKT mcm graph yang xstabil... turun naik berbukit bukau... so, aku pun buatlah analisis kat sini... wah mcm ajar statistik plak...
** maaf kalau ayat xbrapa best... aku bkn cikgu BM

Situasi 1: Rahmat : Karier,      Dugaan : Jodoh
Ada sorang ni karier nya bagus, meningkat jer... rajin wat reseach.. cukup 5thn dapat DM52... tapi usia sudah meningkat, tapi jodoh belum sampai...

Situasi 2 : Rahmat : Karier,     Dugaan : Anak
Sorang ni pun karier lancar jer dan tuhan menganugerahkan jodoh terbaik untuknya... tapi rezekinya untuk ada anak tuhan belum makbulkan lagi...

Situasi 3 : Rahmat : Karier,    Dugaan : Masalah dengan Pasangan
Kariernya berjalan lancar, dianugerahkan Allah anak2 yang comel namun bermasalah dengan perkahwinan, samada suami ataupun isteri.

Stuasi 4: Rahmat : Suami dan Anak        Dugaan : Karier
Dianugerahkan suami yang insyaalah jodoh yang terbaik, anak2 yang comel dan manghiburkan, namun terpaksa berjauhan atas desakan kerjaya. terpaksa berulang alik (perkahwinan jarak jauh). Kekangan masa menyebabkan urusan kerjaya tidak selancar yang diharapkan...

Situasi 5 : Rahmat : Suami, Anak2 dan Kerjaya       Dugaan : Tidak dilihat secara zahir
Mungkin dari segi mata kasar kita, kita nampak semuanya berjalan lancar bg mereka... tapi... kawan aku punya ayat... kita xtau masalah mereka... betul tu...

Mana satu situasi korang?
tak kita lah mana satu, percaya lah setiap yang terjadi dan yang ditentukan ke atas kita ada rahmat disebaliknya. kita cuma perlu muhasabah diri... dan kita akan temui jawapannya... jadi, bersyukurlah dengan rahmat Allah pada kita.... jangan sesekali menyalah kan takdir... setelah itu, kita akan dapat kekuatan untuk menempuhi segala dugaan yang datang dalam hidup kita....




2 comments:

  1. a'aa betoi tu... setiap apa yg berlaku pasti ada rahmatnya.. ada hikmahnya... DIA dah rancangkan yg terbaik untuk kita :-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. yer... tugas kita berdoa supaya dpt yg terbaik

      Delete